În urma analizei realizate de către Comisia județeană, se evidențiază următoarele date statistice:
EVALUAREA NAȚIONALĂ – PARTICIPARE, EVALUARE ŞI REZULTATE
Nr. elevi înscrişi simulare: 2738
Nr. elevi prezenţi: 2415 (88,20%); nr. elevi absenţi: 323 (11,80%); nr. elevi eliminaţi: 0
Nr. elevi cu note egale sau ≥ 5.00
• Limba și literatura română: 1370 (56,73% din numărul de elevi prezenți, 50,04% din numărul de elevi de clasa a VIII-a)
• Matematică: 674 (27,91% din numărul de elevi prezenți, 24,62% din numărul de elevi deâ clasa a VIII-a)
Nr. elevi cu note < 5.00
• Limba și literatura română: 1045 (43,27% din numărul de elevi prezenți, 49,96% din numărul de elevi de clasa a VIII-a)
• Matematică: 1741 (72,09% din numărul de elevi prezenți, 75,38% din numărul de elevi de clasa a VIII-a)
Desfășurarea simulării examenului de Evaluare Națională la nivel județean a permis, în județul Călărași, evaluarea progresului elevilor din clasa gimnazială terminală în ceea ce privește pregătirea pentru examenul propriu-zis, în condițiile în care aceștia au susținut o primă simulare a examenului în perioada decembrie 2022 – ianuarie 2023.
La limba și literatura română se constată o ușoară creștere a ratei de promovare, la matematică există un regres vizibil, în contextul amplificării eforturilor pentru pregătirea examenului, cu perspectiva creșterii procentajului general până la simularea națională și, apoi, până la susținerea probelor în luna iunie 2023.
Este necesară menținerea unui program diferențiat de pregătire pentru elevii ce se situează, caâ nivel de cunoștințe competențe, sub pragul minim de promovare a examenului.
EXAMENUL NAȚIONAL DE BACALAUREAT – PARTICIPARE, EVALUARE ŞI REZULTATE
Nr. elevi înscrişi simulare: 1489
Nr. elevi prezenţi:
Proba Ea) Limba și literatura română: 1231 (82,67%); nr. elevi absenţi: 258 (17,33%); nr. elevi eliminaţi: 0
Proba Ec) Matematică și Istorie: 1196 (80,32%); nr. elevi absenți: 293 (19,38%); nr. elevi eliminați: 0
Nr. elevi cu note egale sau ≥ 5.00
• Proba Ea) Limba și literatura română: 724 (58,81% din numărul de elevi prezenți, 48,62% din numărul elevilor de clasa a XII-a)
• Proba Ec) Matematică și Istorie: 457 (38,21% din numărul de elevi prezenți, 30,69% din numărul elevilor de clasa a XII-a)
Nr. elevi cu note < 5.00
• Proba Ea) Limba și literatura română: 507 (41,19% din numărul de elevi prezenți, 51,38% din numărul elevilor de clasa a XII-a)
• Proba Ec) Matematică și Istorie: 739 (61,79% din numărul de elevi prezenți, 69,31% din numărul elevilor de clasa a XII-a)
În cadrul simulării județene a examenului de bacalaureat, intensificarea programelor de pregătire pentru examen se reflectă într-o ușoară creștere a ratei generale de promovare, la ambele probe Ea) și Ec), față de faza locală.
Analiza rezultatelor, prin raportare la disciplinele de examen, evidențiază vulnerabilitate, cu predilecție în zona filierei tehnologice, reflectată în procentele ridicate ale elevilor care nu reușesc să depășească pragul minim de promovare la niciuna dintre disciplinele de examen.
Conform datelor înregistrate în urma simulării județene, peste 80% dintre elevii de la filiera tehnologică nu au competențe cel puțin la nivel minimal care să le permită susținerea cu succes a examenului de bacalaureat, situația fiind foarte gravă la matematică. La profilul pedagogic, procentul notelor sub cinci este foarte mare la proba Ec) ceea ce impune intensificarea programului de pregătire suplimentară și monitorizarea modului în care acesta este respectat de elevi.
Procentul notelor cel puțin egale cu cinci este mai mare la proba obligatorie a profilului, disciplina istorie. În majoritatea unităților de învățământ liceal, în care a fost organizată simularea examenului național de bacalaureat, procentul elevilor care au obținut note peste cinci este mic, mai ales la proba obligatorie a profilului, context în care aceste școli vor fi monitorizate în perioada următoare.
Comisia județeană de organizare și desfășurare a examenelor naționale recomandă câteva măsuri de remediere a deficiențelor actuale:
➢ creşterea numărului de participanţi activi la orele de pregătire suplimentară;
➢ includerea în cadrul activităţilor şcolare a altor simulări realizate pe clasă sau evaluări sumative, pe tipuri de subiecte sau pe domenii de conținut;
➢ monitorizarea desfășurării orelor de pregătire suplimentară, conform graficului existent și a prezenței elevilor la aceste ore;
➢ folosirea grupurilor de lucru, acolo unde este posibil, pentru:
• postarea fişierelor de recapitulare pe capitole; fişierele vor cuprinde noţiuni teoretice cu o abordare progresivă, pe niveluri de învăţământ/ dificultate;
• postarea unor fișe cu exerciţii tip evaluare națională / bacalaureat corespunzătoare fiecărui capitol, însoțite de teorie și exemple cu modele de rezolvare;
• postarea sarcinilor de lucru tip fişe;
• transmiterea corectării temelor şi observaţiilor individuale.
➢ participarea cadrelor didactice care predau discipline de examen la şedinţele cu părinţii organizate de diriginții claselor respective, prezentarea situaţiei reale a nivelului de pregătire, propuneri individualizate de remediere a situaţiei la învăţătură, unde este cazul;
➢ analiza greșelilor tipice, analiza greșelilor frecvente;
➢ reluarea prin aplicații / exerciții a noțiunilor din programa de examen, atât la Evaluarea Națională
cât și Bacalaureat, astfel încât majoritatea elevilor să poată rezolva subiectele I și II, asigurânduși nota de promovare;
➢ păstrarea legăturii cu părinții elevilor și consilierea părinților de către profesorul care predă la
clasă;
➢ întocmirea, de către fiecare elev, a unui portofoliu care să conțină materiale teoretice;
➢ sarcini suplimentare (pentru acasă) adaptate nivelului, pentru elevii cu rezultate foarte slabe.
Buna seara va rog am rugămintea dacă se poate îmi puteți spune când se da capacitatea in judetul Calarasi mar ajuta foarte mult sa știu va mulțumesc