„Administrația locală conștientizează importanța dezvoltării economice și sociale a comunei Modelu sprijinind în acest sens inițiative economice. Atragerea investitorilor, care prin capitalul financiar investit creează noi locuri de muncă, devine din acest moment prioritatea agendei de lucru a administrației locale.”
Este prioritatea primarului comunei Modelu, Gheorghe Dobre, lucru evidențiat în Strategia de dezvoltare locală a comunei, pentru perioada 2021-2027.
Suprafața teritorial-administrativă a comunei este de 11.133 ha, structurată astfel:
- intravilan – 376,70 ha;
- extravilan – 10.756,30 ha;
- pășuni – 450 ha;
- luciu de apă (bălți) – 446 ha;
- păduri – 121 ha;
- teren neproductiv – 83 ha;
- curți/construcții – 198,61 ha.
În același document citat se arată că principala caracteristică a economiei comunei este reprezentată cu cultivarea terenurilor agricole. Se cultivă: grâu, porumb, rapiță, floarea-soarelui.
În gospodăriile populației, în anul 2020, se înregistra un efectiv de animale în creștere față de anii anteriori:
- bovine – 539 (425, în 2017);
- ovine – 7.805 (6.122, în 2017);
- caprine – 1.137 (1.043, în 2017);
- cabaline – 97 (65, în 2017);
- porcine – 11.638 (17.973, în 2017);
- păsări – 15.885 (8.450, în 2017).
9 agenți economici mari derulează activități economice, pe raza comunei Modelu:
- Dorna Agri SA – agricultură;
- Nutricom Oltenița – creștere porcine;
- Avicola Buzău (creșterea păsărilor);
- Rewe Projektenwicklung (Penny) – supermarket;
- Profi – supermarket;
- Elion Agro – agricultură;
- Gut SRL – agricultură;
- Izocon MC – agricultură;
- Probstdorfer Saatzucht – agricultură.
Utilități:
- rețea de canalizare (19 km), cu stație de epurare, stații de pompare și cămine de vizitare;
- rețea de alimentare cu apă potabilă (39 km);
- rețea de distribuție gaze naturale (31 km + 5,5 km rețea branșamente, în Modelu, 9,1 km branșamente, în Tonea);
- rețea de iluminat public (40 km);
- rețea de drumuri locale (40 km);
- rețea de transport în comun.
Pe raza comunei, funcționează 6 unități de învățământ:
- Grădinița cu Program Prelungit Brotăcel (104 copii, în 4 grupe);
- Grădinița cu program Normal nr. 1 (60 copii, 3 grupe);
- Grădinița cu program Normal nr. 3 (47 copii, 2 grupe);
- Școala Gimnazială nr. 1 Modelu ( 358 elevi, 19 clase);
- Școala Gimnazială nr. 2 Modelu (337 elevi, 17 clase);
- Școala Primară Tonea (137 elevi, 7 clase).
Strategia de dezvoltare locală a comunei Modelu, pentru perioada de până în anul 2027, evidențiază mai multe puncte care pot fi privite ca oportunități pentru mediul economic:
- existența resurselor umane care pot asigura dezvoltarea activității economico-sociale;
- terenuri agricole de calitate, cu posibilități de dezvoltare a agriculturii ecologiceM
- mediu de afaceri bine dezvoltat mai ales în sectorul agricol;
- existența serviciilor bancare;
- colaborare bună între mediul de afaceri și reprezentanții administrației publice locale;
- solul este prielnic pentru dezvoltarea culturilor agricole;
- lipsa surselor majore de poluare și de degradare a mediului;
- calitatea ridicată a aerului.
- programe europene de finanțare pentru mediul economic și pentru creșterea competitivității economice;
- programe guvernamentale pentru încurajarea tinerilor fermieri și a micilor întreprinzători;
- disponibilitatea autorităților locale de a încheia parteneriate cu investitori locali sau străini în scopul dezvoltării de proiecte comune;
- acțiuni de sprijinire a inițiativei antreprenoriale de către autoritățile locale;
- programe guvernamentale pentru încurajarea inițiativelor locale, în special în domeniul zootehniei, a infrastructurii aferente, prima afacere, tineri fermieri;
- îmbunătățirea și încurajarea afacerilor;
- acțiuni de sprijinire a agenților economici în demararea de proiecte privind folosirea de energie din surse alternative;
- acțiuni de orientare pentru înființarea de microîntreprinderi care au ca scop dezvoltarea activităților de transformare / comercializare a produselor tradiționale cu o valoare adăugată;
- diversificarea activităților productive în concordanță cu materiile prime locale;
- atragerea de programe cu finanțare europeană pentru stimularea ocupării forței de muncă;
- adaptarea programelor de învățământ la cerințele pieței muncii;
- piața muncii în dezvoltare;
- orientarea programelor spre specializări în domeniile cerute de piața forței de muncă;
- dezvoltarea antreprenoriatului;
- accesarea unor finanțări nerambursabile care acordă sprijin proiectelor de resurse umane;
- accesarea de fonduri nerambursabile pentru activități menite să rezolve problema de incluziune socială a grupurilor defavorizate;
- posibilitatea accesării unor programe de finanțare guvernamentală pentru reconversie profesională și crearea unor noi locuri de muncă pentru șomeri;
- implicarea autorităților locale în problemele comunității;
- continuarea și consolidarea programelor de instruire de bază, a programelor de învățare pe tot parcursul vieții și de dezvoltare a abilităților antreprenoriale;
- existența unităților de învățământ;
- deschiderea populaţiei faţă de învăţământ în general;
- personal didactic calificat și titular;
- existența bazei sportive;
- existența teren de fotbal;
- sală de sport multifuncțională;
- oportunitatea oferită de activitatea educativă școlară și extrașcolară pentru crearea condițiilor egale / echitabile de acces la educație pentru dezvoltarea deplină a potențialului personal și reducerea inegalității și excluziunii sociale;
- valorificarea voluntariatului și dezvoltarea conștiinței utilității sociale a tinerilor;
- campanii de conștientizare a rolului și locului lecturii în rândul tinerilor;
- încurajarea tinerilor pentru practicarea sportului de performanță și a sportului în general.