Suma maximă admisă a fost acceptată la finanțare, pentru comuna Independența, în cadrul Programului Național de Investiții „Anghel Saligny”, derulat, începând cu anul 2022, de Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice și Administrației. Gabriel Rădulescu, primarul comunei, afirmă că a prioritizat investițiile locale astfel încât cea mai mare parte a banilor, accesați pe baza a două proiecte, să fie direcționați pentru înființarea rețelei de canalizare menajeră și a stației de epurare, pentru satul Independența.
Astfel, 22.500.000 lei, echivalentul a 4,5 milioane euro, vor fi folosiți în acest scop, în vreme ce suma de 2.500.000 lei, primită tot pe baza unui proiect elaborat de Primăria comunei Independența, va fi folosită pentru modernizare de străzi.

- „După 3 ani și jumătate de mandat, cred că este un bilanț bun. Am venit, am gândit și am depus proiecte care au fost acceptate la finanțare, iar undele dintre acestea se află în stadiul de execuție. De exemplu, canalizarea în satul Independența, un proiect de care satul acesta chiar avea nevoie, este în lucru, se lucrează, la această oră, la el. Executantul este reprezentat de o firmă serioasă, iar acum s-au deschis 3 fronturi de lucru, au fost deschise șantiere pe 3 străzi aferente satului.”

- „Explic pur și simplu matematic: sunt 300 de vidanjări, anual. O vidanjare costă 60 de lei, pe o cantitate de 4 metri cubi. Dacă mergem strict pe costul operatorului regional de apă și canal, Ecoaqua, care este un cost mare, înseamnă 8 lei pe metru cub. Dacă înmulțim 8 lei cu 4 metri, asta înseamnă 32 de lei. Din punctul meu de vedere, este ilogic să nu te branșezi la acest sistem în condițiile în care rețeaua de canalizare este adusă până în fața porții, fără nici un fel de cost, și să plătești 60 de lei în loc de 32 de lei.”
2.030 locuitori numără satul Independența, conform recensământului derulat la nivelul anului 2021. În plus, ponderea populației este reprezentată de familii tinere, care au o altă viziune despre confortul casnic ca urmare a experiențelor acumulate prin derularea de activități în multe țări din vestul Europei. În plus, ideea grupului sanitar situat în fundul curții, pentru nivelul anului 2024, într-o țară europeană, este cu mult perimată.

Tot în această direcție, de asigurare a utilităților publice în beneficiul cetățeanului, au fost direcționate sume, provenite din bugetul local, pentru extinderea iluminatului public chiar și în zone care ar părea, pentru un necunoscător, inutile. Astfel, rețeaua stradală de iluminat public a fost extinsă de la marginea estică a satului Independența, pe drumul județean 307 A, la intersecția cu DN 3, apoi de la marginea vestică a satului, tot de-a lungul drumului județean 307 A, până la joncțiunea cu sistemul de iluminat public al satului adiacent, Potcoava.
- „Din punctul meu de vedere, este un lucru bun. Și pot explica asta, trebuie să vedem necesitatea unei investiții de acest tip: satul Potcoava nu are transport public de călători, cu mijloace de transport în comun, spre satul reședință, Independența. Și se întâmplă de foarte multe ori ca oamenii să vină pe jos. Este vorba de o lungime de până 1 kilometru. În plus, drumul era mărginit, până nu de mult, de o plantație de duzi, iar în amurg sau la prima oră a dimineții, în semiobscuritate, te trezeai efectiv cu omul în fața autoturismului. Tot în ideea aceasta, de a asigura un sistem de siguranță pentru cetățeni, am depus un proiect, acceptat la finanțare, pentru construirea unei piste pentru bicicliști, care leagă cele două sate. Nu știu câți bicicliști mai sunt în satul Potcoava, dar sunt sigur că acea pistă de biciclete va fi folosită drept trotuar. Urmărim, astfel ca accesul cetățenilor din satul Potcoava, spre satul Independența, să se facă pe o cale pietonală, luminată, chiar dacă aceasta, în acte, poartă denumirea de pistă pentru biciclete, și nu pe marginea drumului județean. Așa am gândit acest proiect: când ai iluminat public pe partea dreaptă și trotuar pe partea stângă, chiar ai rezolvat o problemă a comunității.”
Gabriel Rădulescu afirmă că bugetul local și-a permis o astfel de investiție câtă vreme, la nivelul întregii comune, iluminatul public este ceva uzual pentru fiecare stradă, asigurat pe în sistem light-emitting diode (LED). Mai mult, printr-un proiect depus de Primăria comunei Independența și finanțat de Administrația Fondului pentru Mediu, sistemul de iluminat public, în interiorul satelor Independența și Vișinii, a fost modernizat în totalitate. Proiectul, cu o valoare nerambursabilă de 825.226 lei, bani proveniți de la Uniunea Europeană, a fost finalizat la sfârșitul anului trecut.
- „Era destul de greu să mai putem accesa un proiect identic, în perioada imediat următoare. Iluminatul public, în satul Potcoava, a fost finanțat din bugetul local, însă am găsit o formulă oarecum inedită: lucrarea a fost plătită în 36 de rate lunare, la care mai avem de achitat doar câteva. În plus, pentru că lămpile sunt extrem de performante, costurile cu energia electrică scăzând semnificativ, lămpile sunt dense. Sunt multe sate, la nivelul județului Călărași, care asigură iluminat public în sistem un stâlp da, unul nu. La noi nu există așa ceva.”

Situația iluminatului public, dinspre partea estică a satului Independența, până la intersecția cu DN3, necesita o intervenție urgentă, afirmă același interlocutor, care ține să reamintească faptul că sistemele de navigație ale automobilelor dau ca rută, pe relația București – Călărași, drumul județean 307 A, de la ieșirea din satul Vlad Țepeș, tranzitând salba de sate de pe malul drept al lacului Gălățui, Nicolae Bălcescu, Alexandru Odobescu, Gălățui, Potcoava, Independența, cu ieșire în DN3.
- „Nu sunt mulți informați în acest sens. Aplicația Waze își dă această rută. Am decis să facem aceste investiții în iluminatul public imediat după data de 31 august 2022, când s-a petrecut un accident auto teribil la intersecția dintre DJ307A și DN3. Atunci au murit doi frați. Numai părintele acela să nu fii și să ți se dea vestea că ți-au murit doi copii, în același timp. Am avut discuții la nivel de Serviciu Rutier, la Consiliul Județean Călărași, să găsim o soluție, iar ideile au fost multiple, cu bandă de accelerare, de decelerare, pentru că nu se poate amenaja un sens giratoriu câtă vreme drumul național face o curbă dificilă chiar la intersecția cu drumul județean, ceea ce ar face foarte puțin vizibil sensul giratoriu. Atunci s-a luat decizia aceasta de a se selecta benzile, fapt care te obligă să reduci viteza. Tot atunci s-a venit și cu ideea ca partea de drum județean, de la intrarea în satul Independența, dinspre Călărași, să beneficieze de lămpi stradale.”
În satul Potcoava, se derulează, la acest moment, lucrări de modernizare și de asfaltare pentru două străzi, Melodiei și Doamnei, ultimele rămase din sat, aflate la limita de vest a satului, fiecare cu lungimea de 1 kilometru, pietruite până la acest moment, cu finanțare atrasă prin Programul Național de Investiții „Anghel Saligny”. Și-n acest caz, s-au întâmpinat probleme dintre cele mai diverse, unii dintre cetățeni, cu gospodării pe străzile respective, arătându-se contrariați și deranjați de faptul că se execută săpături de până la jumătate de metru, conform proiectului.
Cele două străzi, Melodiei și Doamnei, însumate reprezintă 80 de gospodării, în vreme ce suma destinată reabilitării și asfaltării acestora, cu tot cu taxa pe valoarea adăugată, se aproprie de 3,6 milioane lei. La un calcul simplu, fiecare gospodărie, numai prin acest proiect, beneficiază de o investiție de 22.500 lei, sumă care este strânsă, prin colectarea de taxe și impozite locale, de la beneficiari, timp de 75 de ani.
Strada Stadionului, din satul Vișinii, a fost reparată din fonduri ale bugetului local, însă situația din teren s-a dovedit una des întâlnită în multe alte sate: din cele 4 sectoare ale acesteia, strada a fost reparată și asfaltată doar pe 3 sectoare, unde gospodăriile sunt locuite. Pe Programul Național de Investiții „Anghel Saligny”, s-a prezentat, în cadrul proiectului de reabilitare a drumurilor de interes public, în comuna Independența, și strada Stadionului, din satul Vișinii. În comisia tehnică de avizare a proiectului, s-a calculat pur și simplu eficiența acestei investiții: din 1250 de metri, cât măsoară strada, costul reabilitării acesteia însuma 1,5 milioane lei, iar numărul de gospodării, conform nomenclatorului stradal, este de 22, 15 pe partea stângă a drumului și alte 7 pe partea dreaptă, din care ceva mai puțin de jumătate sunt și locuite. S-a ajuns la un cost uriaș, pentru fiecare gospodărie, locuită sau nu, de 100.000 lei, fapt care a însemnat respingerea acestei propuneri. Acesta a fost motivul pentru care s-au executat reparații și asfaltări din fonduri ale bugetului local, în ideea ca locuitorii acelei străzi, care este una mărginașă și extrem de îngustă, cu o distanță între limitele de proprietate de 4 metri, să nu se simtă nedreptățiți, chiar dacă bugetul anual al Primăriei comunei Independența, alocat secțiunii de dezvoltare, este de 1 milion lei, iar costul acestei lucrări, pentru cele 3 sectoare ale străzii Stadionului, a fost de 330.000 lei, echivalentul a 15.000 lei/gospodărie.
- „Din fonduri locale, am executat și astfel de lucrări, de reparații, cum sunt numite, însemnând strat de piatră și strat de asfalt, cu costuri sensibil diferite față de cele care presupun construcția efectivă a drumului. Sunt bani câștigați în urma unui proiect, iar astfel de fonduri se obțin pentru acest gen de lucrări. Așa trebuie executat, nu poți interveni peste proiectant. Sau poți, dar pe riscul tău! Vă mai spun un lucru: pentru școala din Independența, unde avem un proiect finanțat din fonduri ale Uniunii Europene, însemnând reabilitare moderată, iar, la acest moment, contractul cu firma executantă este semnat, însemnând 83,8 la sută din valoarea estimată a proiectului. Vă dau aceste cifre ca să înțelegeți cum se lucrează în cadrul UAT Independența, nu vreau să mă uit în curtea altora și nici nu e treaba mea.”
Suma de 1.844.634 lei a fost atrasă pentru reabilitarea moderată a Școlii „George Vâlsan”, bani veniți de la Uniunea Europeană, prin Planul Național de Redresare și Reziliență – Componenta 10 Fond Local, urmând să fie modernizat corpul vechi al școlii, construit în 1965, aceasta fiind o condiție de eligibilitate a proiectului. Școala va fi reabilitată energetic, însemnând schimbarea ferestrelor, anvelopare și schimbarea sistemului de încălzire centralizată, plus schimbarea corpurilor de iluminat în sistem led.
Gabriel Rădulescu, după 3 ani și jumătate de când administrează banul public al comunei Independența, a ajuns la o concluzie general-valabilă: orice ai face, există întotdeauna contestatari.
„Nu găsești unanimitate decât în cine știe ce regim, cu arma în mână. E clar că există nemulțumiți, orice ar face un primar. Din punctul meu de vedere, prima condiție a unui primar este să vină la serviciu, să fie prezent în comunitate și să conștientizeze că deține această funcție în interes public. Nu glumesc! Nu poți veni cu idei preconcepute, că acela nu m-a votat și celălalt da. Desigur, celălalt rol, la fel de relevant, este acela de a accesa proiecte și a aduce finanțări din surse externe bugetului local. La nivelul județului Călărași, doar două comune au reușit să primească finanțări mai mari decât cele primite de comuna Independența.”
Ma bucur ca suntem inclusi in acest program important si ca putem beneficia de fonduri europene si guvernamentale. Aceste investitii vor face ca viata a mii de oameni sa se schimbe in bine, din toate punctele de vedere. Sunt mandru ca am prioritizat aceste proiecte si ca am reusit sa le aducem in comuna noastra. Alaturi de echipa mea, vom continua sa ne dedicam dezvoltarii si modernizarii localitatii noastre pentru a oferi un mediu mai bun si mai sigur pentru toti locuitorii.