450 de tablete au fost achiziționate, prin intermediul Primăriei comunei Dor Mărunt, necesare derulării sistemului de învățământ de acasă, pe perioada pandemiei. Alte 30 de astfel de sisteme, însemnând tablete și laptopuri, au ajuns la elevii din toate satele aparținătoare, Înfrățirea, Dor Mărunt, Ogoru, Pelinu și Dâlga, din donații și sponsorizări atrase de reprezentanții unităților școlare. Declarația aparține primarului comunei, Ion Iacomi. În plus, peste 30 la sută dintre copii provin din familii cu venituri modeste sau chiar fără venituri.
„Vorbesc de familii care chiar nu au nimic, trăiesc de la o zi la alta”. Mariana Stan a devenit directoare a Școlii nr. 1 din Dor Mărunt, în urmă cu 7 ani. Ușa biroului acesteia, în mod oarecum surprinzător, este deschisă tot timpul. Și tot în mod surprinzător, a înțeles că educatorul, în mediul rural, este un reper la care comunitatea trebuie să se raporteze.
„Are capacitatea de a vorbi cu oamenii și de a-i motiva, de a discuta cu părinții sau cu colegii din învățământ. Chiar dacă sunt mici incidente, inerente, știe să le aplaneze cu tact, cu diplomație. A reușit să facă o echipă foarte bună cu ceilalți profesori, iar lucrurile merg foarte bine.”
Pe raza comunei, procentul de promovabilitate, în ultimii ani, este de 95 la sută. Condițiile din școli sunt cele normale. S-au făcut investiții masive, de la alimentarea cu gaz a sistemului centralizat de încălzire, până la dotări materiale, grupuri sanitare moderne, igienizări sau mobilier provenind inclusiv din donații.
„Școlile, toate 7, în momentul ăsta, zic eu că arată foarte bine. La Înfrățirea, unde sunt două grupe, cu un total de 9 copii, trebuie să schimbăm acoperișul, iar o clădire care a funcționat ca grădiniță, unde acum se află 3 cabinete medicale, urmează să fie reabilitată. Se va construi și o sală de sport, finanțată prin Compania Națională de Investiții, proiectul este câștigat, iar lucrările vor demara vara aceasta.”
Ion Iacomi declară că s-au făcut investiții consistente în rețeaua școlară de pe raza comunei. Nu s-a ferit inclusiv să vină, alături de colegii din primărie, și să ajute la montarea mobilierului provenit din donații, însemnând scaune, birouri, mese de studiu sau rafturi pentru biblioteci. În 2020, dintre elevii de clasa a VIII-a care s-au prezentat la examenul de evaluare, 98 la sută dintre aceștia au intrat la liceu. În urmă cu 7 ani, procentul era de 30 la sută.
„Haideți să facem altceva: tu, tu, tu primești, tu, tu, tu, nu primești, pentru că tu ești amărât. haideți să facem altceva! Haideți să gândim practic și să facem așa: îi chemăm pe toți copilașii și facem activități. Nu contează ce! de exemplu, o societate a adus sponsorizări. Am adunat copiii într-un atelier de lucru, copilașii au făcut ikebana, s-au bucurat, au băut și-un suculeț, au mâncat și-o prăjiturică, iar la urmă i-am premiat. Le-am spus: ce frumos ai lucrat, uite ce lucru deosebit ai făcut, iar copilul a primit, ca recompensă, un pachet de rechizite școlare. Asta încercăm să facem, să le creștem stima de sine: copilul ăla știe că a primit acel pachet drept recompensă a muncii lui. Asta încercăm să facem, să nu punem copiii într-o astfel de lumină, că primesc anumite lucruri din cauza condițiilor materiale ale părinților, ci ca rezultat al capacității lor creatoare. Nu vrem să le distrugem stima de sine. Copilul primește pentru că el a făcut ceva, că el e capabil să facă ceva și pentru acest lucru este recompensat. Cred că asta ne-a ajutat mult să schimbăm comportamentul copiilor, atitudinea familiilor față de școală, a comunității față de școală.”
Mariana Stan reușește să atragă sponsorizări prin Agenția Adventistă pentru Dezvoltare, Refacere și Ajutor, o asociație cu scop caritabil care funcționează pe lângă Biserica Speranța.
„E nevoie de hrană materială și e nevoie și de hrană spirituală. Dacă e una și nu este cealaltă și nu merg mână-n mână și să ai un obiectiv foarte clar… În proiectul ADRA, care funcționează de 5 ani, noi reușim să dăm burse copiilor, pentru prevenirea abandonului școlar. De orientăm către copiii care provin din familii defavorizate, care au potențial financiar scăzut, în zona familiilor monoparentale, copii orfani, crescuți de bunici, dar care au rezultate foarte bune la învățătură, dar care nu pot progresa pentru că sunt limitați de situația asta. Anul acesta, am reușit să obținem 15 astfel de burse și ajutăm acești copii. Singura condiție este ca ei să-și mențină mediile. Bursa constă în alimente în valoare de 150 de lei, chiar dacă noi primim mult mai multe. Asta facem: nu le ducem bani părinților, le ducem produse utile copiilor.”
În casele copiilor din comuna Dor Mărunt, ca și în multe alte case, singurele cărți sunt manualele sau cele de la biblioteca școlară. „Mai sunt cărți primite drept premii. Atât. Până și la olimpiadele școlare, nu se mai dau astfel de recompense în afară de diploma respectivă. Ne-am zis că motivarea elevilor ar putea fi determinată și de primirea unor astfel de premii, în cărți. Poate și un stilou, căci toată lumea știe că folosirea pixului deformează scrisul. Copiii se bucură de aceste recompense. În mediul rural, rare sunt familiile care-și permit să cumpere cărți pentru copii. De regulă, recompensăm copiii cu cărți care să-i ajute și să le dezvolte aptitudinile.”