Acasă Actualitate Localitățile călărășene, realități și perspective

Localitățile călărășene, realități și perspective

Comuna Lehliu Sat:

Ionuț Stan

10.954.230 lei este suma investită în modernizarea drumurilor de interes local, în comuna Lehliu Sat. Investiția se derulează din anul 2019, în prezent lucrându-se la amenajarea șanțurilor de scurgere și la trotuare. Ionuț Stan, primarul comunei, ne spune că a avut în vedere, la acest proiect, acele drumuri care leagă principalele obiective ale localității de drumul național care tranzitează satul Lehliu Sat sau drumul județean care tranzitează celălalt sat component, Săpunari, fie paralel cu acesta. Proiectul prevede amenajarea a 6.685 metri de drumuri de interes local, acestea suprapunându-se în totalitate pe traseul drumurilor deja existente, partea carosabilă având un ecartament maxim de 5,5 metri și unul minim de 4 metri, fiind prevăzută cu acostamente de 0,75 metri sau 0,5 metri. În Lehliu Sat, s-au reabilitat: strada 34, pe o lungime de 565 metri; strada 32, pe o lungime de 565 metri; strada 42, pe o lungime de 98 metri; strada 13, pe o lungime de 200 metri; strada 16, pe o lungime de 244 metri; strada 28, pe o lungime de 586 metri; strada 27, pe o lungime de 600 metri; strada 23, pe o lungime de 620 metri; strada 25, pe o lungime de 1236 metri; rond – 54 metri. În satul Săpunari, s-au reabilitat 5 drumuri, astfel: strada 2, pe o lungime de 465 metri; strada 9, pe o lungime de 310 metri; strada 4, pe o lungime de 322 metri; strada 26, pe o lungime de 500 metri; strada 21, pe o lungime de 310 metri. Este cea mai mare investiție atrasă, pe raza comunei Lehliu Sat, fondurile provenind prin Ministerul Dezvoltării, în cadrul etapei a doua a Programului Național de Dezvoltare Locală. “Covorul asfaltic a fost turnat în cursul anului 2019, dar lucrăm și acum, câtă vreme proiectul atras de noi nu este relativ simplu, fiind prevăzut cu șanțuri de scurgere, betonate prin turnare, dar și cu trotuare, amenajate pe o singură parte a drumului.” Drumurile au fost proiectate pe o lățime maximă, astfel explicându-se costul relativ ridicat al lucrării. “Ne-am zis să nu asfaltăm mult, căci știu că sunt localități care au drumuri modernizate, dar care au o lățime de 3 metri. Ni s-a părut normal ca ecartamentul acestora să fie cel standard. Nu e normal să treci cu autoturismul și să te oprești dacă, în cale, te întâlnești cu două biciclete.” Vor fi amenajate trotuare pe o lungime totală de 3.500 metri, explicația constând în faptul că nu toate drumurile permit și amenajarea acestora câtă vreme sunt proiectate pe o lățime de 1 metru, la care se adaugă și șanțurile de scurgere, pe toată lungimea drumurilor modernizate. Rețeaua de drumuri locale însumează 28 de kilometri, cu tot cu drumul național și drumul județean care face legătură dintre Lehliu sat și Săpunari, iar cea de interes local este de 22 de kilometri, din care 6 kilometri sunt modernizați în totalitate, iar alți 6 kilometri de drumuri de interes local sunt prinși într-un alt proiect aflat în derulare, printre puținele finanțate prin Fondul de Dezvoltare și Investiții, valoarea acestuia fiind una uriașă, de 28.555.440 lei. În cadrul acestui proiect, cu sursa de finanțare închisă de la nivel guvernamental, s-au executat lucrări și a fost plătită suma de 4.000.000 lei. “În cazul acesta, finanțarea a fost sistată, însă așteptăm să se deschidă alte linii de finanțare. În toată țara, 9 localități au primit avans pentru investițiile aprobate prin Fondul de Dezvoltare și Investiții, proiectul fiind aprobat prin Ordin al Președintelui Comisiei Naționale de Strategie și Prognoză, în ultima parte a anului 2019. Noi avem ordin de începere a lucrărilor, autorizație de construcție, însă finanțările prin Fondul de Dezvoltare și Investiții au fost sistate în cursul anului 2000.” Ionuț Stan, edilul comunei Lehliu Sat, declară că lucrările vor fi reluate din momentul deschiderii etapei a treia a Programului Național de Dezvoltare Locală, care se preconizează să fie funcțional din toamna acestui an, urmând să fie reluate lucrările de modernizare a drumurilor. “Pentru proiectul acesta, noi am organizat licitație, a fost selectat constructorul, s-au executat lucrări, deci aici vorbim de angajamente guvernamentale care apar pe contractele încheiate.” La nivelul comunei, există rețea de alimentare cu apă potabilă pentru toate gospodăriile, însă lipsește rețeaua de canalizare, Ionuț Stan, primarul, afirmând că o astfel de investiție nu poate fi realizată, la acest moment, decât prin Programul Operațional Infrastructură Mare, cu sprijinul direct al Asociației de Dezvoltare Intercomunitară Ecoaqua Călărași. Totodată, din primăvara anului viitor, vor demara lucrările de introducere a rețelei principale de alimentare cu gaz metan, cu o lungime de aproximativ 9 kilometri, finanțarea fiind făcută din fonduri private ale unei societăți comerciale care ar urma, ulterior, să-și recupereze banii, defalcat pe o perioadă de 5 ani. La nivelul comunei, sunt 1100 de gospodării, iar acorduri verbale pentru introducerea rețelei de gaz metan sunt obținute pentru circa 40 la sută din totalul acestora. “Am făcut această estimare câtă vreme racordările la rețeaua de gaz metan sunt gratuite sau, după legea care este în vigoare la acest moment, acestea vor fi decontate tot într-o perioadă de 5 ani.” La nivel local, recunoaște edilul, nu există investitori locali care să justifice o astfel de investiție, însă lipsa acestora s-ar datora exact lipsei unei astfel de facilități. Există câteva asociații agricole, o firmă de selectare a semințelor și o ciupercărie care va începe să producă foarte curând.

Orașul Lehliu Gară:

Iulian Iacomi

Primarul orașului Lehliu Gară, Iulian Iacomi, a sintetizat lista de investiții derulate, la nivelul localității, din ultima perioadă. Astfel, s-au derulat lucrări la infrastructura de dezvoltare în orașul Lehliu Gară, satele Răzvani și Buzoeni, finalizate și în curs de excuție/finalizare:

  • Reabilitarea rețelei de canalizare în orașul Lehliu Gară, proiect finanțat prin PNDL II (Programul Național de Dezvoltare Locală), cu cota de finanțare de la bugetul local, în valoare totală de 4.981.309,70 lei, cu o lungime totală de 5061 metri;
  • Reabilitarea rețelei de alimentare cu apă potabilă în orașul Lehliu Gară, proiect finanțat prin PNDL II (Programul Național de Dezvoltare Locală) plus cota de participare de la bugetul local, în valoare totală de 1.975.494,50 lei, cu o lungime totală de 4085 de metri;
  • Extinderea rețelei de alimentare cu apă și canalizare în orașul Lehliu Gară, program finanțat prin POIM ( Program Operațional Infrastructura Mare), în valoare de 8.816.373 lei;
  • Extinderea Stației de tratare a apei și a frontului de captare cu 3 puțuri, pentru a asigura volumul de apă necesar orașului Lehliu Gară, proiect finanțat cu suma de 8.553.190 lei;
  • Modernizarea străzilor în orașul Lehliu Gară, proiect derulat prin PNDL I, valoarea investiției fiind de 17.019.556 lei cu lungimea totală de 8970 de metri;
  • Reabilitarea și modernizarea iluminatului public stradal cu tehnologie LED în orasul Lehliu Gară în satele Răzvani și Buzoeni în valoare de 503.370,00 lei;
  • Amenajarea Parcului Central al orașului Lehliu Gară cu participarea GAL (Grupul de Acțiune Locală) prin PNDR si bugetul local, în valoare de 100.000 de euro;
  • Modernizarea Ambulatoriului Integrat al Spitalului Orășenesc Lehliu Gară, proiect derulat prin POR (Programul Operațional Regional), în valoare de 5.437.065,58 lei;
  • Înființarea rețelei de alimentare cu gaze naturale în satul Răzvani, proiect a cărui lungime este de 4800 metri, în valoare de 1.517.250 lei, din bugetul local, pentru care s-a semnat actul aditional la contractul de execuție;
  • Construirea bazei sportive din Răzvani, proiect derulat prin Programul de Dezvoltare a Infrastructurii din Spațiul Rural, în valoare 650.000 lei;
  • Construirea și dotarea Căminului Cultural în satul Răzvani, proiect derulat prin Compania Națională de Investiții, pentru care se elaborează PUZ (Plan Urbanistic Zonal) și avize specifice necesare construirii;
  • Construirea terenului de minifotbal în satul Buzoeni în valoare de 213.960 lei.

Primăria orașului Lehliu Gară este partener activ în derularea programelor de integrare a comunității defavorizate din satul Răzvani și contribuie intens la derularea programului Ketanes, cu scopul de implementare a măsurilor integrate pentru persoanele defavorizate din comunitatea marginalizată din satul Răzvani, proiect derulat prin POCU (Program Operational Capital Uman), în valoare de 17.544.546,98 lei, care au asigurat:

  • sprijin în vederea creșterii accesului și participării la educație pentru 200 de copii și 50 de tineri/adulți din comunitatea Răzvani;
  • sprijin în vederea creșterii accesului și participării pe piața liberă a muncii pentru 376 de persoane din comunitatea Răzvani;
  • îmbunătățirea condițiilor de locuit pentru 80 de persoane defavorizate din comunitatea Răzvani;
  • asistența juridică pentru reglementări acte de proprietate;
  • sprijin în domeniul combaterii discriminării, implicare activă în rezolvarea diferitelor probleme ale comunității în rândul a 751 de persoane din care 551 adulți, 200 copii, 551 romi, 200 neromi și minim 35% femei din comunitatea Răzvani;
  • achiziția de containere în care se desfășoară activitățile cultural educative specifice, spații destinate medicilor de familie, cabinetului stomatologic etc.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Must Read